Checkin.com IPO – teckna eller avstå?

Innehåller annonslänkar
Checkin.com Group AB kommer till börsen med Anders Borg som styrelseordförande och TIN Fonder som ankarinvesterare. Vi går igenom detaljerna inför börsintroduktionen. Missa inte vår intervju med VD Kristoffer Cassel nedan. Hur tänker vi – teckna eller avstå Checkin.com IPO?

Innehåll

Företaget Checkin.com

Checkin.com grundades 2017 och är ett svenskt SaaS-bolag som erbjuder företagskunder en mjukvaruplattform som förbättrar hur slutanvändare registrerar sig, identifierar sig och loggar in.

Genom mjukvaruplattformen erhåller bolagets kunder en komplett checkin-lösning som bidrar till en ökad konverteringsgrad, från potentiella till registrerade slutanvändare. Under 2020 hanterade bolagets mjukvaruplattform över 18 miljoner checkin-sessioner i över 165 länder. Checkin.com har huvudkontor i Stockholm och 37 medarbetare, utspridda i totalt tolv länder.

Checkin.com hade en nettoomsättning på 22,3 miljoner kronor under 2020, vilket var en tillväxt på 79 procent från året innan. Ebitda-resultatet uppgick till 1,7 miljoner kronor för 2020.

Nytt namn

På årsstämman 26 april beslutades om ett namnbyte på bolaget från Regily till Checkin.com Group, detta som en del i förberedelserna inför den kommande noteringen på Nasdaq First North. 

Ny styrelseordförande

I slutet av april presenterades Anders Borg som ny styrelseordförande. I styrelsen tar även Avanzas tidigare vice vd och CFO Birgitta Hagenfeldt plats.

Vi har haft strategiska diskussioner kontinuerligt under hela min tid som investerare och jag tror mycket på den spännande resan framåt. SaaS-mjukvaran är unik i sitt slag och Checkin.com Groups förmåga att växa globalt från dag ett lovar gott. Det är en styrka att affärsmodellen redan är lönsam och att produkten kan skalas snabbt både när det gäller branscher och geografier... säger Anders Borg i en presskommentar (27/4).

Snabbfakta

Sista dag att svara: 12 maj 2021

Handelsplats: First North

Pris per aktie: 15,5 kr

Minsta antal aktier: 400 st (6200 kr)

Första handelsdag: Preliminärt 20/5

De fullständiga villkoren för erbjudandet finns att läsa på checkin.com samt via Nordnet och Avanza. Vi ser det som en väldig fördel att det går att teckna sig via båda nätmäklarna i denna IPO och både på ISK och KF.

Checkin.com IPO presentation

Priset i Erbjudandet har fastställts till 15,50 kronor per aktie, motsvarande ett totalt värde på de utestående aktierna i Bolaget om cirka 359 miljoner kronor före Erbjudandets genomförande.

TIN Fonder, Knutsson Holdings, Norron Select och Erik Selin genom ES Aktiehandel AB åtagit sig att teckna motsvarande cirka 60 procent av erbjudandet till ett totalt värde om 27 Mkr.

I grunden behöver vi inte ta in pengar, eftersom vår affärsmodell redan är lönsam. Men vi har samtidigt väldigt aggressiva tillväxtplaner och vill nu växla upp vårt bolagsbyggande ytterligare. Med lyxproblemet att ha haft många olika intressanta förslag på bordet har vi landat i att en notering passar oss väldigt väl.

VD Kristoffer Cassel till Realtid (16/4)

Prospektet finns tillgängligt på Checkin.com

Presentation

Bolagets VD och medgrundare Kristoffer Cassel presenterar Bolaget via Microsoft Teams onsdagen den 5 maj kl 14:00 och måndagen den 10 maj kl 14:00. Anmälan görs till seminarium@penser.se.

checkin.com ipo

Intervju med VD

Vi kontaktade Checkin.com med några frågor till VD Kristoffer Cassel:

Vad är det som gör checkin och er tjänst unik?

Checkin.com grundades 2017 med affärsidén att etablera en ny standard på internet för checkin – i likhet med vad onlinebetalningsföretag har skapat för enkla, säkra och snabba betalningslösningar online. Fram till idag har vi etablerat oss som en snabbt växande aktör på den globala marknaden för hur slutanvändare registrerar sig, identifierar sig och loggar in online, vad vi kallar checkin. Vår teknologi kombinerar flera UX-system, datakällor och identifieringsmetoder för att skapa individuellt anpassade checkin-flöden för varje slutanvändare. Hela slutanvändarens checkin-upplevelse anpassas datadrivet baserat på en mängd faktorer såsom slutanvändarens geografiska hemvist eller enhet. Därigenom optimeras checkin-upplevelsen för varje slutanvändare i en global kontext, vilket i sin tur ökar kundernas konverteringsgrad. Under 2020 hanterade vi över 18 miljoner checkin-sessioner i över 165 länder.

Hur positionerar ni er tjänst på marknaden?

Vår vision är att förändra hur slutanvändare registrerar sig, identifierar sig och loggar in med produkter och tjänster online. Det övergripande målet är att möjliggöra enklare checkin online globalt genom fortsatt expansion och bibehållen stark tillväxt. 

Vilket kundsegment vänder ni er mot?

Vi riktar oss i dagsläget framförallt till tre kundvertikaler, finansiell teknologi (fintech), iGaming och prenumerationstjänster, varav iGaming för tillfället utgör den största kundvertikalen. Marknaderna inom respektive kundvertikal är under stark tillväxt, vilket innebär att vi ser stora möjligheter till att växa tillsammans med kunderna. Vi utvärderar kontinuerligt det kommersiella värdet av nya kundvertikaler och ser stora möjligheter till att växa i ytterligare kundvertikaler framgent.

Vilka är era konkurrenter?

Vi har inte identifierat någon konkurrerande aktör vars produkterbjudande är lika omfattande eller har samma inriktning som vårt. Däremot finns ett antal aktörer som tillhandahåller fragmenterade dellösningar inom checkin, framförallt inom specifika geografiska regioner, som i vissa fall direkt eller indirekt kan ses som konkurrenter. Dessutom använder en stor del av våra målkunder i nuläget egna specialanpassade lösningar för checkin.

Vilka är de främsta anledningar till att ni går till börsen just nu?

Det är viktigt att konstatera att vi i grunden inte behöver ta in pengar, eftersom vår affärsmodell redan är lönsam. Men vi har samtidigt väldigt aggressiva tillväxtplaner och vill nu växla upp vårt bolagsbyggande ytterligare. Vi har haft fördelen och turen att ha flera alternativ på bordet gällande vår finansiering, men känner att en notering passar väldigt väl in den ambitiösa plan vi har på lång sikt. Noteringen kommer bland annat att underlätta vår förvärvsagenda, som vi avser att arbeta aktivt med, samtidigt som vi får större igenkänning bland potentiella kunder.

Ni har vuxit väldigt kraftigt sedan starten 2017. Hur ser era tillväxtplaner ut framöver?

Vårt övergripande mål är att möjliggöra enklare checkin online globalt genom fortsatt expansion och bibehållen stark tillväxt. Under helåret 2020 växte nettoomsättningen med 79 procent med en tilltagande tillväxt under det andra halvåret. Vårt finansiella mål är att under de närmaste fem åren växa nettoomsättningen med i genomsnitt 86 procent per år, både organiskt och via förvärv, och därmed uppnå en helårsomsättning som överstiger 500 MSEK år 2025.

Vilka utmaningar ser ni för fortsatt tillväxt?

Det råder hård konkurrens om högkvalificerad personal för flera av våra personalkategorier, såsom mjukvaruutvecklare och produktdesigners. Fortsatt förmåga att såväl behålla som rekrytera kvalificerad personal är därmed av stor betydelse. Vår konkurrenskraft är också beroende av vår förmåga att fortsatt ligga i framkant beträffande ett produkterbjudande som ligger i paritet med rådande marknadsefterfrågan.

Kan du säga mer specifikt vad kapitalet ni får in ska gå till? Du har tidigare sagt att det ska gå för accelerera tillväxten ytterligare, tänker ni organisk tillväxt eller tittar ni på förvärv?

Vi har för avsikt att använda kapitalet för att investera i sälj och marknad, geografisk expansion samt produktutveckling för att stödja vår fortsatta tillväxt i enlighet med vår tillväxtstrategi.

Vår strategi

Vi behandlar oftast börsintroduktioner som en kortsiktig affär. Dvs vi säljer alltid på första handelsdagen oavsett hur kursen går. För att maximera chanserna att få tilldelning ansöker vi på olika typer av konto (tex både ISK och KF) och på flera personnummer.

Affärsvärlden rekommenderar teckna

Affärsvärlden rekommenderar att teckna Checkin.com:

“Vill det sig väl kommer Checkins mjukvara att få bred spridning bland webbaserade bolag och det går att drömma om miljardvärden. Det är kanske lite tidigt just nu men vi anser att detta är en ipo värd att teckna. Gissningsvis blir det trångt i dörren men Affärsvärlden hoppas på tur och anmäler oss för en post till Afv-portföljen”

Hur tänker vi?

Så här tänker vi kring att teckna i Checkin.com IPO:

Positivt
  • Tunga namn i styrelsen
  • TIN Fonder som investerare är en kvalitetsstämpel
  • 80% årlig tillväxt senaste åren
  • Affärsvärlden rekommenderar att teckna
Negativt
  • Relativt ungt bolag
  • Affärsvärlden har hittat två flaggor

Att TIN-fonder går in som ankarinvesterare tolkar vi som en positiv signal, då vi är imponerade av deras tillväxt och sättet att arbeta med datadrivna beslut.

Affärsvärldens två flaggor handlar om att VD och CTO är bröder, samt att IPOn har hög emissionskostnad.

Vi tycker checkin.com är ett spännande bolag med flera tunga namn och duktiga investerare som går in i bolaget. Vi kommer att teckna och tänker följa vår strategi för att maximera chanserna att få tilldelning. Man kan konstatera att det i dagens börsklimat är väldigt svårt att få tilldelning – se bara på de senaste noteringarna som tex Spermosens som stängde 36% upp efter första handelsdagen och tecknades till 650%.

Vi tecknar både på Nordnet och Avanza!

Läs vår IPO-guide hur du maximerar dina chanser att få tilldelning i populära börsintroduktioner – men tänk igenom innan du går all in. Du kanske får full tilldelning och aktien får ett dåligt välkomnande.

Hur har det gått för oss hittills i år?

Vi har sedan årsskiftet börjat sammanställa vilka IPOs vi valt att teckna oss för. I listan visar vi även tilldelning, om någon, samt ev vinst.

Hur tänker du, tecknar du Checkin.com IPO?

Övertecknad 20 gånger

Intresset för att teckna Checkin.com var väldigt stort och den övertecknades över 20 gånger!

 Intresset var mycket stort och Erbjudandet, som var riktat mot både institutionella investerare och allmänheten i Sverige, övertecknades i sin helhet med över 20 gånger.” –Pressmeddelande från Checkin

Det är fantastiskt roligt att det finns ett sånt stort intresse för att investera i vårt bolagsbyggande och vi är oerhört tacksamma för förtroendet från både tunga institutionella investerare och allmänheten. Samtidigt är det lite dubbla känslor för mig då många som ville vara med inte kunde få någon tilldelning den här gången.

Kristoffer Cassel, medgrundare och VD för Checkin.com Group

Avanza meddelar på Twitter att det kommer besked om eventuell tilldelning lördag 15/5.

6 tankar på “Checkin.com IPO – teckna eller avstå?”

  1. Verkar inte vara några våldsamma diskussioner kring IPO:n på något forum?

    Svara
  2. Hej!

    Bra idé, jag tecknar på fler konton.

    //T

    Svara
  3. Anders Borg är den mest övervärderade finansministern Sverige har haft och jag ger inte ett dyft för honom i styrelsen. Övrigt låter bra och det är nog något som jag ska teckna efter att ha tittat närmre på prospektet.

    Svara
  4. Stämmer det med att det är 12 maj som sista dagen att teckna som ni skriver? Kan man lite på det?

    Svara
    • Hej och tack för din fråga! Ett generellt tips kring IPOs är att läsa prospektet om du känner dig osäker på någonting.

      Svara

Lämna en kommentar