Bästa strategin inför bilköp

Texten nedan innehåller annonslänkar.

Att köpa helt ny bil är bland de största, och sämsta investeringarna man kan utsätta sin ekonomi för. Det är väl värt att lägga de där extratimmarna att förhandla för att komma billigare undan. Nedan summerar jag mina erfarenheter och strategier när vi bestämde oss för att beställa en ny Skoda, med förhoppning att några av tipsen kan komma till användning för dig i din nästa bilaffär.

Innan jag börjar, ett litet tips: Köp bättre begagnad! En lätt begagnad bil som rullat få mil och är 1-2 år gammal har fortfarande nybilsgaranti och föregående ägare har tagit en stor del av värdeminskningen. Men nu ska detta inlägg handla om nybilsköp, så om du ändå vill köpa en helt ny-ny bil, känna den där nybilskänslan, få välja utrustning själv, ha hela historiken från dag 1, läs vidare!

Rabattkuponger i all ära, man kan spara hundralappar, men i en bilaffär pratar vi tusenlappar. Efter att ha delat med mig av mina tips för bekanta var flera frågande och undrade: ”Kan man pruta på bilar?”. Om det är någon affär du ska pruta på så är det bilen (och banklånet, vi återkommer till det i ett framtida inlägg). Kan du bara få ned priset en procentenhet ytterligare, har du sparat 3000 kr på en bil som har listpris 300 000. Det är 6000 tuggummi!

Strategin

Vi åkte runt till de närmaste återförsäljarna, provkörde och ställde frågor om modellerna vi var intresserade av. Vi använde deras kompetens och insåg hur olika pålästa säljarna är. I en senare del av affären använde vi det till vår fördel och fick luska fram information på egen hand, genom att prata med både olika säljare men även Skoda Sverige och deras kundtjänst. Det är nog något som man inte tänker på, generalagenten finns alltid tillgänglig om återförsäljarna inte kan ge en klar bild.

Här får man 6 nr av automotorsport för 199 kr plus frakt på 39 kr. Då ingår även en kikare (oklart dock om denna kan underlätta val av bil). Klicka på bilden ovan för att läsa mer och beställa.

Vill man läsa mer om olika modeller och få tips och råd, så finns det ett flertal olika av tidningar. Två som jag tagit hjälp av är automotorsport och Teknikens värld. Nedan har jag klippt in bra erbjudande för just dessa. Speciellt kan VIP-åtkomsten till alla Teknikens världs biltester vara värdefullt när man står inför ett bilbyte.

När vi hade bestämt vilken modell, motor och utrustning vi ville ha, letade vi fram alla återförsäljare inom en radie av, ca 30 mil, och fick ihop en 10-15 st. Enklast att göra detta var att söka på biltillverkarens hemsida, t.ex. volkswagen.se, Skoda.se. Jag valde ut säljare som ser ut att vilja göra affär och som jag trodde att jag kan föra en bra dialog med. Att återförsäljarna har flera kontor i olika städer spelar ingen roll, tex Din bil finns på flera ställen i Stockholmsområdet, men maila ändå en säljare i varje kontor. De verkar inte ha något centralt system för att lagra och samköra offerter så kör på!

Jätteviktigt med en sådan här övning visade sig excel vara. Här skrev jag ned i tabellform säljarens namn och vilket företag han/hon arbetar på. Där kunde jag följa vem som har svarat, offertens pris och eventuella avvikelser i svaren. Tex var det frågor om inbytesbil, om jag var intresserad av tjänste/demobil som säljaren ville kränga, och huruvida jag ville ha vinterdäck.

Nu hade trestegs-raketen börjat. Jag skickade alltså ut separata mail efter en mall som jag skrivit tidigare, med exakt specifikation på bilen. Viktigt att inte glömma färg och motor. Jag ville undvika uppföljningsfrågorna från säljarna, och få en offert med vändande post. Detta är ett måste, att få frågor via mail och kanske tom telefon från 10-20 personer, gör att denna övning tar allför lång tid och risken är stor att man blandar ihop vad man sagt till vem.

Teknikens värld erbjuder nya prenumeranter 4 nr av tidningen samt VIP-åtkomst till alla deras biltester för 129 kr +49 kr frakt. Som extra krydda får man en Nyckel/mobilhittare och en pläd.

I mailet var jag öppen med att vi har alternativ. Vi ville förmedla att vara uppriktigt intresserade och redo att slå till, men samtidigt sända ut signaler att priset var avgörande och att det finns andra spelare med i leken. Viktigt att vara tydlig med hur betalningen ska gå till, ev inbytesbil tex.

Nu hade offerterna börjat trilla in i mailboxen. Jag tog den billigaste och använde denna som vapen mot en annan återförsäljare som låg lite närmare oss, men fortfarande så långt borta och så pass avsides från storstäder att de måste ge ett bra pris för att vi skulle slå till hos dem. Vårt mål var att pressa ned honom under den föregående offerten, sen använda detta priset mot återförsäljare i vårt närområde.

I vårt fall slutade det med 10% rabatt på bilen. Flera säljare återkom med offert med bara 3% så spektrat är brett. Nedan ser ni en sammanställning av rabatten hos olika återförsäljare. Det är med utgång Skåne så lite lokal data, men det finns även offerter från mellansverige/göteborgsregionen med i listan.

  • Bilcentrumgruppen 9.0%
  • Bilkompani Kalmar 7.9%
  • Bila Landskrona 7.3%
  • Börjessons bil 7.2%
  • Michelsens bil 6.8%
  • Toveks 4.8%
  • Dinbil Helsingborg 3.8%
  • Jeppsons Karlskrona 3.6%
  • Dinbil Malmö  N/A (Säljaren ville inte ge offert utan ville att vi skulle gå hem och tänka igenom om vi verkligen ville ha en sådan bil. Om så var fallet kunde han göra en offert)

Säljtävlingar och kvoter

Tips: Det sägs att bilbranschen arbetar med månads- och kvartalskvoter. Om återförsäljaren når en viss kvot under en viss tid, får de bättre rabatter av generalagenten. Som jag förstår är i slutet av en månad, kvartal eller år mer fördelaktigt att göra affär. En bekant stegade in till en bilförsäljares kontor på nyårsafton, berättade vad han var villig att betala för den där bilen i hallen och att han kunde göra affär samma dag. Behöver jag säga att priset blev fantastiskt mycket lägre än listpriset? Mindre firmor fungerar detta nog bäst på iom genomslaget i årsbokslutet.




Summering:

  • Var otrogen, spela ut återförsäljarna mot varandra
  • Gör säljarnas jobb, ge en lista på exakt vad du vill ha – undvik göra förändringar (utrustning som läggs till efter avtalat totalpris, ges oftast utan rabatt)
  • Blanda in ALL tänkbar utrustning från start, tex Ditec/lackförsegling, solfilm. (Undvik dock dyra vinterdäck från återförsäljaren). Jämför gärna olika Ditec-firmor i ditt närområde, men många gånger ger bilåterförsäljaren lite extra rabatt.

Skriv gärna dina egna tips i kommentarsfältet.

Lycka till i biljakten!

Lämna en kommentar