Jag pratar elavtal med telefonförsäljaren

Igår ringde en säljare från vårt förra elbolag och ville locka tillbaka oss. Alltsom oftast avslutar jag säljsamtal på några sekunder men säljarens inställning och en kommentar gjorde att jag inte kunde hålla mig från att hålla igång samtalet och påpeka hur fel han hade.

Säljaren var en urtypisk telefonförsäljare, sådana vi alla älskar: Ung kille, 08a, med uppblåst ego. Säker på sin sak avfärdade han mitt påstående att vi var väldigt nöjda med att vi bytt elavtal och kontrade med att det ju var pga priset och att vi minsann kommer att leta efter en bättre deal om ett år…och avslutade med ett hånskratt.

Visserligen hade säljaren aka “drygo” helt rätt, att vi initialt bytte till Tibber pga priset, men här kunde inte jag hålla mig utan var tvungen att berätta hur fantastiskt mycket bättre Tibber är jämfört med hans bolag.

Varför vi är nöjda med vårt nya elavtal

  • Modern tjänst med app, som slår de gamla elbolagen med hästlängder
  • Modern platform med öppna APIer så att jag kan skräddarsy min tjänst och ekosystem
  • Elavtal med timpris så att jag kan optimera min elkonsumtion

“Ja elavtal med timpris kan vara bra, men det kan också vara skit också om man inte vet hur man ska använda det” Men hur menar du nu säljaren? Det är klart man måste veta vad man köper och man måste också ha rätt förutsättningar, alltså verktyg för att kunna optimera sin elkonsumtion.

Det är just det Tibber har förstått att man inte bara kan leverera en tjänst som timdebitering utan en app som ger en översikt och visualiserar timpriset över dygnet. Tibbers app är kanon och vi har börjat ansluta andra tjänster till den för att göra vårt hem ännu smartare.

Nu är jag ännu mer säker på min sak att vi kommer hålla kvar i Tibber framöver. Så stort tack för samtalet säljaren!

Lämna en kommentar